Sendiri...





AMARAN:
Kepada yang jelik nak baca blog 'bodoh' aku, aku tak kisah. Nak baca, baca. 
Taknak, silakan cucuk mata dengan garfu. Trimas.


Dalam kotakKotak jiwa yang aku miliki, aku susun satu persatu. Sayu. Luarannya besar, di pikul, ringan amat. Tak terisi apa. Mengaduh. Penat aku berlari mengejar ia, pernah juga aku terluka menongkahnya. Tapi sayang, satu pun tak terjumpa. Jatuh? Pernah berdarah terseret, bahkan luka parah. Tak juga aku miliki apa yang aku impi. Senyap. Sunyi.

Embun pagi sangat mempersenda aku. Dia, dalam kedamaiannya, hinggap pada dakapan hangat si rerumput halus. Menjalar, buat tenang sukma. Sedang aku, mendap, sendu, di sisi katil ungu. Tiap malam aku berharap sesuatu, tak pernah putus aku begitu. Tiap detik kesunyian ini tiba, aku tahu aku tak punya sesiapa, untuk aku pinjam bahunya sesaat dua. Layu. Dengan titis air mata tertumpu di bantal itu. Kamu, hanya kamu menyimpan detik pilu duka aku. Entah berapa banyak, wahai si bantal, kau mengendong beban air mata aku yang tertumpah sayu?

Aku memang tertakdir untuk sendiri. 20 ini, permulaannya hebat sekali. Ujian dia hebat amat, buat jiwa aku lebih kuat, untuk hadapi hidup ini, sendiri. Saatnya untuk aku berhenti menagihNagih lagi cinta dan kasih sayang umpama anjing kurap menagih setangguk air. Detiknya untuk aku sendiri. Bak kata orang, "Lahir sendiri, mati juga sendiri, takkan hidup tak bisa sendiri?". 

Memang takdirnya begitu.
Sendiri.

Kalau satu saat nampak aku tersenyum sendiri, bercakap sendiri, sila jangan tegur. Mungkin ketika itu, aku bukan lagi aku. :)