Aku Kagum Dengan Jiwa dari DIA...





KadangKadang,
Tak semua perkara kita berhak untuk menang.
Ada ketika,
Kita kena belajar untuk menerima.
Ada kala,
Kita kena bersedia untuk rendahkan jiwa.

Keadaan itu ada.
Bahkan selalu menerpa.
Di saat kita terinjak untuk menerima dan melupa.
Atau menerima dan mematahkan segala.

Aku manusia.
Harus aku juga miliki perasaan yang sama.
Seperti yang lainnya.
Cemburu.Sakit hati.
Cinta. Dengki. 
Dan segala macam lagi tercipta dalam benak hati.

Tapi.
Satu aku kagum dengan jiwa 'pinjaman' yang aku miliki.
Aku selalu dapat menerima segala perit.
Bahkan aku dapat simpan rapatRapat.
Sedih bungkam aku dapat telan kelatKelat.
KoyakRabak juga aku masih mampu senyum nikmat.
Masih mampu ucap tak mengapa pada jiwa.

Hebat kan jiwa aku?
Aku bukan memuji diri.
Tapi memuji kehebatan Ilahi.
Betapa DIA tak pernah sekali meninggalkan kesayanganNYA.
Walau dalam keadaan apa sekalipun.

Yang terbaca.
Yang terlihat.
Jiwa aku punya.
Bukan Dia beri pinjam bersahaja.
Dia perkukuh dengan ujian segala.
Dia perkuat dengan dugaan dunia.
Dan aku terima.
Kerna itu rencana Dia. :)


*Selamat jadi manusia kuat. Allah beri ujian bukan buat kita lemah, tapi untuk buat kita jadi manusia yang hebat. <3