Ibtisamlah...






Aku menebar bukan membabi buta,
Aku menelaah bukan sajaSaja, 
Aku bertekaTeki bukan ikut suka,
Aku juga tak meramal ikut kata..

Aku menggapai dengan tujuan,
Aku menggarap dengan impian,
Aku melapah sinar dengan lukisan,
Aku mengelus tangisan dengan senyuman..

Mengeluh tidak,
Mendengus tidak,
Bahkan aku bersujud syukur pada Yang Memberi Rasa,
Aku meratip Asma'Nya tiap kali tersungkur nista...

KocakKacau yang meraba,
Aku pandang ia umpama pahala,
Kerna Dia melunas dosa,
Dengan membalas pelbagai cara,
Salah satu, dengan meremukRendam rasa jiwa,
Bukan untuk membeban lelah di dada,
Dia hanya mengurang kepedihan azab neraka...

La Tahzan kataNya,
Dia membuat kerna kasihNya,
Dia menghukum kerna menghadiah pahala..
Pada merekaMereka yang Dia cinta..

Ibtisamlah,
Dengan apa cara,
Pasti kerana Dia cinta,
Bukan menyeksa,
Tapi mengusap luka,
Di sana...


*Hati, jangan resah, Allah menguji kerna cinta.