Hanya Mampu Pandang...





Tadi aku ke hospital.
Sementara melangu, aku lihat sekeliling.
Ramai manusia sakit.
Aku simpati.
Sebab sakit aku mungkin tak seteruk mereka.
Tapi, bukan itu main point aku.

Yang aku terpana, pada keindahan rasa hormat seorang kanakKanak.
Sekali melintasiku, sekali dia merendah jiwa.
Ku fikir tak sengaja.
Buat kali kedua dan seterusnya, begitu juga.

Sentak.

Ini! Ini! 
Ini yang dah hilang dalam jiwa remaja.
Hormat.
Rendah hati pada yang lebih wajar.

Pelik.

Remaja sekarang, jalannya mendada.
Dalam bas atau komuter, orang tua di biar saja.
Terketar. TersasarSasar.
Terlanggar, tersiku, bukan maaf, malah maki hina keluar nista.
Aku cukup marah anak muda jiwa celaka!
Tak meletak jiwa pada keadaan mereka.

SedutNafasDalamDalam.

KanakKanak semuda itu sudah tahu erti menghormat dewasa.
Entah siapa ibunya.
Entah siapa bapanya.
Indah.

Entah bagaimana dewasanya.
Ku harap terusan dia di ajar agama lebih lagi.
Walau siapa dia.
Ku doa dialah penyebar agama Allah yang bertambah.
InsyaAllah :)


*Aku tak baik mana. SekurangKurangnya aku cuba hormat mereka yang seperti ibubapa.